Rotfylling

En rotfylling (endodonti) er en behandlingsmetode som innebærer at betent, dødt vev eller nerven inni tannen fjernes.

Hensikten med behandlingen er å hindre utvikling av betennelse rundt tannen og videre spredning av infeksjon, fjerne smertene som oppstår og å bevare den eksisterende tannen.

Den aktuelle tannen renses fra kronen og helt ned til enden av roten.

Etter rensen, fylles det tomrommet vanligvis med gummi/resin. Materiale kalles for guttaperka.

Behandlingen kan utføres i én seanse, men ofte må to seanser til. Om det må to seanser til eller ikke, avhenger i stor grad av om det i første seanse er mulig å få renset bort alt av bakterier, dødtvev eller infeksjon.

Behandlingensprosedyren er at en borrer et lite hull på toppen av kronen til man finner inngangen av nervekanalene inne i roten eller røttene. Deretter fjernes og renses disse med diverse væsker, som regel EDTA, Natriumhypokloritt og Klorheksidinglukonat.

Dersom tannen har mye betennelse vil det bli lagt kalsiumhydroksid over flere uker og en midlertidig fylling på toppen som et lokk. I andre seanse bli samme prosedyre gjentatt og roten fylt dersom betennelsen er borte.

Etter denne behandlingen er ferdig, må en bygge opp resten av tannen. Dette vil avhening av hvor mye tannsubstans som er igjen, En kan da velge enten komposittfylling eller krone som en separat behandling.

Mest vannlige endondontisk behandlinger utført hos oss er:

• Rotfyllinger

• Behandling av resorpsjoner

• Stifter i forbindelse med protetikk

Ta kontakt om du har spørsmål om rotfylling i Oslo.

Forespørsel om time
arrow&v

Mandag - Fredag: 08:00 - 16:00

Lørdag-søndag: ved akuttbehov legg igjen beskjed i telefonsvarer eller send oss e-post til gabriel@gabdent.nhn.no