Mandag - Fredag: 08:00 - 16:00

• Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon

Kirurgi

Det hender av og til at tenner kan det være vanskelig å fjerne. Årsaken til dette kan være plassering av tannen i kjeven, rotens fasong eller rett og slett at en nærliggende nerve kan føre til at det lett kan oppstå komplikasjoner. Det samme gjelder dersom pasienten er fysisk svekket, har sykdommer eller benytter medikamenter som kan gi komplikasjoner i forbindelse med behandlingen. I slike tilfeller er tannkirurgi nødvendig.

Det finnes også flere mer sjeldne kirurgiske inngrep, hvor en spesialist i kirurgi vil være nødvendig.

• Installasjon av tannimplantater. Dette er normalt en enkel og ukomplisert behandling som sjelden gir smerter etter behandling. Implantatet må gro inn i kjeven. Tiden dette tar vil variere fra person til person. Kirurgen gjør en vurdering av benkvalitet under inngrepet. Normalt tar dette tre til fire måneder, men i noen tilfeller vil det ta lenger tid. Når implantatet har grodd fast i kjeven monterer kirurgen en tilhelingsdistanse som gir tilgang til implantatet fra munnhulen. Etter to uker kan man starte opp med avtrykk til det som skal festes til implantatet

• Kirurgi på tannrøtter. Dette kan være behandling for å fjerne en tannrot som tannlegen ikke klarer å ta bort selv, eller en rotspiss der det kan sitte betennelse.

• Montering av reguleringsapparatur på tenner som ikke har brutt fram. Kirurgen kan åpne opp til tenner som ikke har brutt fram og feste en liten lenke. Lenken festes senere til tannreguleringen slik at tanna kan hjelpes fram.

• Fjerning av cyster og vurdering av medisinske tilstander i munnhulen.

Forespørsel om time
arrow&v